הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 626 בתים ,  23:15, 2 באפריל 2023
שורה 19: שורה 19:
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, וכגון כותח הבבלי המובא במשנה ובברייתא, שהגמרא אומרת (מד א) שאין בו כזית בכדא"פ. אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, וכגון כותח הבבלי המובא במשנה ובברייתא, שהגמרא אומרת (מד א) שאין בו כזית בכדא"פ. אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.  
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.  
<BR/>אלא שהרמב"ם ציין את כותח הבבלי ושכר המדי כדוגמאות לדברים ש'''יש''' בהם כזית בכדי אכילת פרס ושלוקה עליהם, ודלא כמבואר בגמרא וברי"ף שאין בכותב כזית בכדא"פ.
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' השיג עליו בזה והעיר שאין בדברים אלו כזית בכדי אכילת פרס, ולכן אינו לוקה עליהם והיינו כחכמים.


גם ה'''ראב"ד''' ציין שהרמב"ם פוסק כחכמים ודלא כר' אליעזר. והבינו המפרשים שכוונתו לחלוק על הרמב"ם ולומר שמחלוקת התנאים היא בשיש בהם כזית בכדי אכילת פרס, ושגם בזה חכמים פוטרים, ואילו לדעת ר' אליעזר אסור, אבל בשאין בתערובת כזית בכדי אכילת פרס, אף לר' אליעזר מותר.
=== קושיות המפרשים על הרמב"ם ===
ה'''מגיד משנה''' הקשה על הרמב"ם מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס אינו חייב כרת, והרי משמע בגמרא שדווקא על כותח הבבלי וכיוצא בו נחלקו, מכיוון שאין בהם כזית בכדא"פ ועליו קאי מיעוט הפסוק. אבל אם יש כזית, לא מצאנו פסוק שימעטו מן העונש, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת.


== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==