הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת חסרון כיס"

נוספו 309 בתים ,  22:33, 6 בדצמבר 2023
הרחבה
מ (ניסוח)
(הרחבה)
שורה 4: שורה 4:
==המקורות התנאיים והתלמודיים==
==המקורות התנאיים והתלמודיים==
שתי פעמים בש"ס מזכירה הגמרא את הביטוי 'מוקצה מחמת חסרון כיס':
שתי פעמים בש"ס מזכירה הגמרא את הביטוי 'מוקצה מחמת חסרון כיס':
בשבת קנז. קוראת הגמרא למסר הגדול ויתד של מחרישה (המוזכרים במשנה בדף קכג:) בשם מוקצה מחמת חסרון כיס.
===מסר הגדול ויתד של מחרישה===
===מסר הגדול ויתד של מחרישה===
ה'''משנה''' (שבת יז ד) מביאה את דברי ר' יוסי ש[[כלים הניטלים ושאינם ניטלים בשבת|מתיר לטלטל את כל הכלים]] בשבת מלבד מסר הגדול ויתד של מחרישה.  
ה'''משנה''' (שבת יז ד) מביאה את דברי ר' יוסי ש[[כלים הניטלים ושאינם ניטלים בשבת|מתיר לטלטל את כל הכלים]] בשבת מלבד מסר הגדול ויתד של מחרישה.  


ה'''גמרא''' (קכג ב) מביאה את דברי רב נחמן שמוסיף על כלים אלו גם 'אוכלא דקצרי', ופירש '''רש"י''' (ד"ה אוכלא) שזהו נפה של נחושת שהיו משתמשים בה הכובסים כדי לזלף מים על הבגדים, או שמניחים תחתיו מוגמר ובתוכו בגדים על מנת שיקבלו ריח. ואביי שם מוסיף עוד שלושה כלים - 'חרבא דאושכפי', 'סכינא דאשכבתא' ו'חצינא דנגרי', שגם הם מוקצים מחמת חסרון כיס.
ה'''גמרא''' (קכג ב) מביאה את דברי רב נחמן שמוסיף על כלים אלו גם 'אוכלא דקצרי', ופירש '''רש"י''' (ד"ה אוכלא) שזהו נפה של נחושת שהיו משתמשים בה הכובסים כדי לזלף מים על הבגדים, או שמניחים תחתיו מוגמר ובתוכו בגדים על מנת שיקבלו ריח. ואביי שם מוסיף עוד שלושה כלים - 'חרבא דאושכפי', 'סכינא דאשכבתא' ו'חצינא דנגרי', שגם הם מוקצים מחמת חסרון כיס.
<BR />בפירוש מהותם של שלושה כלים אלו נחלקו הראשונים. לדעת '''רש"י''' שם מדובר בסכין של רצענים, סכין של קצבים. אך '''תוספות''' (ד"ה וסכינא) הביא יש מפרשים שמדובר בסכין של שוחטים שמקפיד עליה שלא תיפגם, וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז ד) והוסיף גם סכין של מילה ואיזמל של ספרים וסכין של סופרים, שכיון שמקפידים מלעשות בהם תשמיש אחר אסור לטלטלם בשבת.
<BR />בפירוש מהותו של חרבא דאושכפי פירש רש"י שהוא סכין של רצענים. ולגבי פירוש סכינא דאשכבתא נחלקו הראשונים: לדעת '''רש"י''' שם פירושו סכין של קצבים. אך ה'''תוספות''' (ד"ה וסכינא) כתבו  שיש מפרשים שהוא סכין של שוחטים שמקפידים עליה שלא תיפגם, וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז ד). כמו כן  הוסיף הרא"ש מספר כלים לרשימה:  סכין של מילה איזמל של ספרים וסכין של סופרים, וכתב שכיון שמקפידים מלעשות בהם תשמיש אחר אסור לטלטלם בשבת.


עוד מבואר ב'''גמרא''' (שבת קנז א) שאף שהלכה כר' שמעון שמתיר [[טלטול נר בשבת]], בזה מודה לאיסורא מפני שהוא מוקצה מחמת חסרון כיס.
עוד מבואר ב'''גמרא''' (שבת קנז א) שאף שהלכה כר' שמעון שמתיר [[טלטול נר בשבת]], בזה מודה לאיסורא מפני שהוא מוקצה מחמת חסרון כיס.
4

עריכות