6
עריכות
שורה 9: | שורה 9: | ||
החידוש של הרמב"ם | החידוש של הרמב"ם | ||
מבחינה הלכתית, דיון הגמרא ביחס לחזקת שלוש שנים בצחיח, הוא פשוט וברור. למסקנת ההלכה, הרמב"ם (טוען ונטען י"ב,י"ג) והשו"ע (חו"מ קמ"א י"ב) פוסקים בפשטות, כרב ביבי בר אביי, שמקום צחיח סלע, מקבל חזקה בדרך הראויה לו- שטיחת פירות וכדומה. לכן, מפתיעה מאוד העובדה, שהרמב"ם פוסק גמרא זו במקום נוסף, הלא הוא- הלכות מכירה (א', ט"ו). שם מלמד הרמב"ם, שבכדי להקנות שטח סלעי ממוכר לקונה על ידי קניין חזקה, הקונה צריך לשטוח שם פירות או להעמיד בהמותיו. אמנם, יש סמך לדברי הרמב"ם, בתוך לשון הסוגיה. בכל דברי האמוראים בסוגיה זו, במקום לנקוט בלשון יש/אין חזקה, אומרת הגמרא קנה/קני. אלא, שמצד דרכי הקניין והחזקה המקובלות, פסק זה קשה להבנה: כיצד ייתכן להעתיק דרך החזקה של שלוש שנים, לדרכי קניין? עניינים אלו הפוכים בתכלית. קניית שדה בחזקה, נעשית על ידי טיוב השדה- אם מוסיף לגדר, או פורץ כדי לתקן, קונה. לעומת זאת, חזקת שלוש שנים, נעשית על-ידי הנאה מהשדה: אכילת פירות, העמדת בהמות וכדומה. | מבחינה הלכתית, דיון הגמרא ביחס לחזקת שלוש שנים בצחיח, הוא פשוט וברור. למסקנת ההלכה, הרמב"ם (טוען ונטען י"ב,י"ג) והשו"ע (חו"מ קמ"א י"ב) פוסקים בפשטות, כרב ביבי בר אביי, שמקום צחיח סלע, מקבל חזקה בדרך הראויה לו- שטיחת פירות וכדומה. לכן, מפתיעה מאוד העובדה, שהרמב"ם פוסק גמרא זו במקום נוסף, הלא הוא- הלכות מכירה (א', ט"ו). שם מלמד הרמב"ם, שבכדי להקנות שטח סלעי ממוכר לקונה על ידי קניין חזקה, הקונה צריך לשטוח שם פירות או להעמיד בהמותיו. | ||
קושיית הראב"ד | |||
אמנם, יש סמך לדברי הרמב"ם, בתוך לשון הסוגיה. בכל דברי האמוראים בסוגיה זו, במקום לנקוט בלשון יש/אין חזקה, אומרת הגמרא קנה/קני. מלשון זו משמע, שאכן מדובר בסוגיה על קנין. אלא, שמצד דרכי הקניין והחזקה המקובלות, פסק זה קשה להבנה: כיצד ייתכן להעתיק דרך החזקה של חזקת שלוש שנים, לדרכי קניין? עניינים אלו הפוכים בתכלית. קניית שדה בחזקה, נעשית על ידי טיוב השדה- אם מוסיף לגדר, או פורץ כדי לתקן, קונה. לעומת זאת, חזקת שלוש שנים, נעשית על-ידי הנאה מהשדה: אכילת פירות, העמדת בהמות וכדומה. כך מקשה הראב"ד (בהשגה על דברי הרמב"ם, שם) הרשב"א (בחידושים ב"ב, כ"ט ,ב') |
עריכות