הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מת בשבת"

נוספו 939 בתים ,  12:00, 28 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 49: שורה 49:
===טעם ההיתר===
===טעם ההיתר===
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שטעם ההיתר בטלטול על ידי כיכר או תינוק, הוא שעל ידי שמניח על המת כיכר או תינוק עושה את המת טפל אליהם ובכך מתירו בטלטול.  
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שטעם ההיתר בטלטול על ידי כיכר או תינוק, הוא שעל ידי שמניח על המת כיכר או תינוק עושה את המת טפל אליהם ובכך מתירו בטלטול.  
 
<BR/>ומה שהתירו במת על ידי כיכר או תינוק, כתב '''רש"י''' (קמב ב ד"ה אלא למת) שהוא משום כבוד הבריות, וה'''רמב"ם''' (שבת כו כא) כתב שהוא משום שאדם בהול על מתו.
===אם מותר על ידי דבר אחר===
===אם מותר על ידי דבר אחר===
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שכיכר או תינוק לאו דווקא, אלא כל כלי אחר שהוא בר טלטול, וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מג ב ד"ה היכא). גם ה'''רמב"ן''' בתורת האדם (שער המיחוש עמ' נט) כתב שמותר לטלטל את המת על ידי אחד הבגדים שהוא לבוש, וכן הוא ב'''פסקי ר' מנדיל קלויזנר''' וב'''מרדכי''' (שבת ג שיב) בשם '''רבנו אביגדור כ"ץ''' (שבת מג ב ד"ה פירש).
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שכיכר או תינוק לאו דווקא, אלא כל כלי אחר שהוא בר טלטול, וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מג ב ד"ה היכא). גם ה'''רמב"ן''' בתורת האדם (שער המיחוש עמ' נט) כתב שמותר לטלטל את המת על ידי אחד הבגדים שהוא לבוש, וכן הוא ב'''פסקי ר' מנדיל קלויזנר''' וב'''מרדכי''' (שבת ג שיב) בשם '''רבנו אביגדור כ"ץ''' (שבת מג ב ד"ה פירש).
שורה 63: שורה 64:


===בשאר דברים===
===בשאר דברים===
ה'''גמרא''' (קמב ב) מביאה כמה הוראות של אמוראים שהתירו לטלטל ארנק ולבנה בחצר ע"י שמניח עליהם כיכר או תינוק. אבל רב אשי חלק על כל זה ואמר שלא התירו כיכר או תינוק אלא למת בלבד, ופירש '''רש"י''' שם (ד"ה אלא למת) שהוא משום כבוד הבריות שהמת מוטל בחמה. אבל ה'''רמב"ם''' (כו כא) כתב הטעם מפני שאדם בהול על מתו ואם לא נתיר לו יבוא לכבות.
<BR/>כדברי רב אשי נפסק להלכה ב'''רמב"ם''' שם, וב'''טור''' (אורח חיים שיא) וב'''שלחן ערוך''' (שיא ה).


===להלכה===
===להלכה===
שורה 68: שורה 71:


==טלטול המת לצורך מקומו של מת==
==טלטול המת לצורך מקומו של מת==
כתב '''רבנו ירוחם''' (כח א רלג ג) שכל מה שאסרו במת לטלטלו מן הצד ולא התירו אלא ע"י כיכר או תינוק, הוא דווקא כאשר רוצה לטלטלו לצורך המת כגון מחמה לצל, אבל אם צריך למקומו של מת מותר לטלטלו מן הצד ולהפכו ממיטה למיטה, ש[[טלטול מן הצד#תירוצי הראשונים לחלק בין טלטול מת לשאר דברים|טלטול מן הצד לצורך דבר המותר]] שרי אף במת. וכתב על זה ה'''בית יוסף''' (ד"ה כתב רבנו ירוחם) שדבריו נכונים, וכן פסק להלכה ב'''שלחן ערוך''' (שיא ה).  
כתב '''רבנו ירוחם''' (כח א רלג ג) שכל מה שאסרו במת לטלטלו מן הצד ולא התירו אלא ע"י כיכר או תינוק, הוא דווקא כאשר רוצה לטלטלו לצורך המת כגון מחמה לצל, אבל אם צריך למקומו של מת מותר לטלטלו מן הצד ולהפכו ממיטה למיטה, ש[[טלטול מן הצד#תירוץ התוספות וסייעתם|טלטול מן הצד לצורך דבר המותר]] שרי אף במת. וכתב על זה ה'''בית יוסף''' (ד"ה כתב רבנו ירוחם) שדבריו נכונים, וכן פסק להלכה ב'''שלחן ערוך''' (שיא ה).  


==הוצאת המת לרשות אחרת==
==הוצאת המת לרשות אחרת==