הבדלים בין גרסאות בדף "ביעור חמץ שנמצא בתוך הפסח"

אין תקציר עריכה
שורה 70: שורה 70:
כתב ה'''מגן אברהם''' (תמו ב) בשם  ה'''של"ה''' (דרוש מקור), שמותר להוציא את החמץ על ידי נכרי, דאתי עשה דרבנן דתשביתו ודוחה לא תעשה דרבנן ד[[אמירה לנכרי]], ואף שבשופר לא התירו לומר לנכרי, התם בעידנא דמיעקר לאו לא מקיים עדיין העשה, מה שאין כן הכא.  
כתב ה'''מגן אברהם''' (תמו ב) בשם  ה'''של"ה''' (דרוש מקור), שמותר להוציא את החמץ על ידי נכרי, דאתי עשה דרבנן דתשביתו ודוחה לא תעשה דרבנן ד[[אמירה לנכרי]], ואף שבשופר לא התירו לומר לנכרי, התם בעידנא דמיעקר לאו לא מקיים עדיין העשה, מה שאין כן הכא.  
<BR/>והמגן אברהם עצמו הקשה על זה, דגם הכא אינו מקיים העשה בזמן שעוקר הלאו, שהרי אף שהנכרי הוציאו מן הבית, עדיין צריך לבערו מן העולם, דכל זמן שהוא בעולם אינו מקיים העשה דתשביתו. וגם שאם כן, אף לישראל יהיה מותר להשליכו לים, שאינו עובר אלא על איסור דרבנן. לכן מסיק המג"א שאינו מותר אלא לכפות עליו כלי כדין הגמרא.
<BR/>והמגן אברהם עצמו הקשה על זה, דגם הכא אינו מקיים העשה בזמן שעוקר הלאו, שהרי אף שהנכרי הוציאו מן הבית, עדיין צריך לבערו מן העולם, דכל זמן שהוא בעולם אינו מקיים העשה דתשביתו. וגם שאם כן, אף לישראל יהיה מותר להשליכו לים, שאינו עובר אלא על איסור דרבנן. לכן מסיק המג"א שאינו מותר אלא לכפות עליו כלי כדין הגמרא.
<BR/>גם '''ר' עקיבא בגליון''' מפקפק באפשרות לתת לנכרי, כיון שלא מקיים בזה עשה דתשביתו, שהרי אין שליחות לנכרי, והוי כנעשה הביעור מעצמו.


===ברכה על הביעור לאחר זמנו===
===ברכה על הביעור לאחר זמנו===