הבדלים בין גרסאות בדף "מטה שייחדה למעות או שיש עליה מעות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 28: שורה 28:
<BR/>וה'''ר"ן''' שם תירץ על זה, שעיקר הטעם הוא המיאוס שזה מה שאוסר את הנר של חרס גם קודם שהדליק, לכן נקטה הגמרא טעם זה, אבל נר של מתכת בגלל שאינו מאוס, אדם חס עליו ואינו מדליק בו כל שעה.
<BR/>וה'''ר"ן''' שם תירץ על זה, שעיקר הטעם הוא המיאוס שזה מה שאוסר את הנר של חרס גם קודם שהדליק, לכן נקטה הגמרא טעם זה, אבל נר של מתכת בגלל שאינו מאוס, אדם חס עליו ואינו מדליק בו כל שעה.


על כל פנים יש נפקא מינה בין רש"י לתוספות, שלפי רש"י הברייתא שדיבר בה ר' יהודה על נרות של מתכת מיירי בלא ייחדו, ולכן אין מקור להתיר בייחדו והדליק בו, מפני שזה דומה למיטה שייחדה והניח בה. אך לדברי תוספות הברייתא מיירי בייחדו ואף על פי כן לא הקשתה הגמרא ממנה לפי שבנר של מתכת כיון שראויה היא לתשמיש אחר מותר אפילו עשה בה מעשה. וכתב ה'''ר"ן''' (מד ב ב סודומה) שנראים דברי התוס' בזה, וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מד ב ד"ה הניח) וב'''תוספות רי"ד''' (מד ב ד"ה מטה).
על כל פנים יש נפקא מינה בין רש"י לתוספות, שלפי רש"י הברייתא שדיבר בה ר' יהודה על נרות של מתכת מיירי בלא ייחדו, ולכן אין מקור להתיר בייחדו והדליק בו, מפני שזה דומה למיטה שייחדה והניח בה. אך לדברי תוספות הברייתא מיירי בייחדו ואף על פי כן לא הקשתה הגמרא ממנה לפי שבנר של מתכת כיון שראויה היא לתשמיש אחר מותר אפילו עשה בה מעשה. וכתב ה'''רשב"א''' (מד ב דומיהו לענין) וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מד ב ד"ה הניח) וב'''תוספות רי"ד''' (מד ב ד"ה מטה).


====פירוש הרמב"ן====
====פירוש הרמב"ן====

תפריט ניווט