הבדלים בין גרסאות בדף "מטה שייחדה למעות או שיש עליה מעות"

שורה 35: שורה 35:


===מניח או שוכח===
===מניח או שוכח===
כתבו ה'''תוספות''' (מד ב ד"ה יש) שמוכרחים אנו להעמיד את הגמרא שמדובר בהניח מעות על הכר ולא בששכחם שם, שהרי קיימא לן (שבת קמב ב) לגבי [[מעות שעל הכר]] שדווקא במניח הוי בסיס לדבר האסור, אבל בשוכח מותר לנערן על מנת שיפלו. והתקשו התוס' איך ייתכן שמניח, והרי מדובר שהניח בשבת, שאם קודם השבת אסור אפילו אם אין עליה מעות. ותירצו דמיירי שהניח גוי או קטן. כן כתב גם ה'''ריטב"א''' (מד ב ד"ה לא הניח) והוסיף דאפשר שהניח הוא עצמו במזיד, ואם הניח גוי או קטן הוא דווקא בשהניחו לדעתו, שאם לא כן הוי כשוכח, וכן הוא ב'''חידושי הר"ן''' (מד ב ד"ה יש).
<BR/>דבר זה מוסכם מכל הראשונים והאחרונים בלא חולק, וכן נפסק להלכה ב'''משנה ברורה''' (שי כג).


===אם דווקא כשהיו על המיטה כל זמן בין השמשות===
===אם דווקא כשהיו על המיטה כל זמן בין השמשות===