9,976
עריכות
שורה 3: | שורה 3: | ||
==סוגיית הגמרא== | ==סוגיית הגמרא== | ||
ה'''גמרא''' (שבת מד א-ב) מביאה דברי רב יהודה בשם רב | ה'''גמרא''' (שבת מד א-ב) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שאומר שמיטה שייחד אותה למעות אסור לטלטל אותה בשבת. | ||
<BR/>אמנם לאור קושיית רב נחמן בר יצחק מהמשנה, שם רואים שמותר לטלטל נר של חרס שלא דלק מעולם ואפילו שמיוחד הוא להדלקה (ונחלקו הראשונים בביאור הקושיה כדלהלן), מתקנת הגמרא את דברי רב יהודה בשם רב, שדווקא מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות מבעוד יום אסור לטלטלה, אע"פ שסלקן מבעוד יום. אם לא ייחדה למעות אין איסור לטלטלה, אלא אם כן יש עליה מעות כעת, או שהיו עליה מעות בבין השמשות, שאז נאסרת המטה בטלטול. | |||
<BR/>בהמשך הסוגיה אומרת הגמרא שדברי רב יהודה אלו הם אליבא דר' יהודה הסובר שיש לאסור כל מוקצה בשבת, אך לפי ר' שמעון אף שהיו מעות על המטה בבין השמשות מותר לטלטלה. | <BR/>בהמשך הסוגיה אומרת הגמרא שדברי רב יהודה אלו הם אליבא דר' יהודה הסובר שיש לאסור כל מוקצה בשבת, אך לפי ר' שמעון אף שהיו מעות על המטה בבין השמשות מותר לטלטלה. | ||
שורה 34: | שורה 35: | ||
<BR/>ויש להעיר שאפשר שזו גם כוונת התוספות או אפשר שלפני הרמב"ן היה פירוש אחר של התוס'. | <BR/>ויש להעיר שאפשר שזו גם כוונת התוספות או אפשר שלפני הרמב"ן היה פירוש אחר של התוס'. | ||
===מניח או שוכח=== | ===מניח או שוכח ואם מותר לנער המעות=== | ||
כתבו ה'''תוספות''' (מד ב ד"ה יש) שמוכרחים אנו להעמיד את הגמרא שמדובר בהניח מעות על הכר ולא בששכחם שם, שהרי קיימא לן (שבת קמב ב) לגבי [[מעות שעל הכר]] שדווקא במניח הוי בסיס לדבר האסור, אבל בשוכח מותר לנערן על מנת שיפלו. והתקשו התוס' איך ייתכן שמניח, והרי מדובר שהניח בשבת, שאם קודם השבת אסור אפילו אם אין עליה מעות. ותירצו דמיירי שהניח גוי או קטן. כן כתב גם ה'''ריטב"א''' (מד ב ד"ה לא הניח) והוסיף דאפשר שהניח הוא עצמו במזיד, ואם הניח גוי או קטן הוא דווקא בשהניחו לדעתו, שאם לא כן הוי כשוכח, וכן הוא ב'''חידושי הר"ן''' (מד ב ד"ה יש). | כתבו ה'''תוספות''' (מד ב ד"ה יש) שמוכרחים אנו להעמיד את הגמרא שמדובר בהניח מעות על הכר ולא בששכחם שם, שהרי קיימא לן (שבת קמב ב) לגבי [[מעות שעל הכר]] שדווקא במניח הוי בסיס לדבר האסור, אבל בשוכח מותר לנערן על מנת שיפלו. והתקשו התוס' איך ייתכן שמניח, והרי מדובר שהניח בשבת, שאם קודם השבת אסור אפילו אם אין עליה מעות. ותירצו דמיירי שהניח גוי או קטן. כן כתב גם ה'''ריטב"א''' (מד ב ד"ה לא הניח) והוסיף דאפשר שהניח הוא עצמו במזיד, ואם הניח גוי או קטן הוא דווקא בשהניחו לדעתו, שאם לא כן הוי כשוכח, וכן הוא ב'''חידושי הר"ן''' (מד ב ד"ה יש). | ||
<BR/>דבר זה מוסכם מכל הראשונים והאחרונים בלא חולק, וכן נפסק להלכה ב'''משנה ברורה''' (שי כג). | <BR/>דבר זה מוסכם מכל הראשונים והאחרונים בלא חולק, וכן נפסק להלכה ב'''משנה ברורה''' (שי כג). | ||
לענין ניעור, על פי ה'''גמרא''' להלן (קמב ב) מבואר שיכול לנער אם שכח את המעות, אך אם הניח אינו יכול לנערן דנעשו בסיס לדבר האסור. אמנם אפשר שהוא דווקא כאשר הניח מבעוד יום והיו שם כל בין השמשות, כדאיירי התם לענין [[אבן על פי החבית]], אבל כאן מדובר שהמעות הונחו בשבת, ואם כן אפשר שכן יהיה מותר לנערן. וב'''באור הלכה''' (ד"ה מטה) הביא דברי המגן אברהם (שח נ) שיש דעות בזה. | |||
===אם דווקא כשהיו על המיטה כל זמן בין השמשות=== | ===אם דווקא כשהיו על המיטה כל זמן בין השמשות=== | ||
שורה 70: | שורה 73: | ||
<BR/>חיזוק לשיטתם יש מדברי ה'''ראב"ן''' (שעח) שדימה כיס של מעות לגרוגרות וצימוקים שמודה בהם ר' שמעון לאיסורא, ולשיטתו ודאי אסור אף לצורך גופו ומקומו. | <BR/>חיזוק לשיטתם יש מדברי ה'''ראב"ן''' (שעח) שדימה כיס של מעות לגרוגרות וצימוקים שמודה בהם ר' שמעון לאיסורא, ולשיטתו ודאי אסור אף לצורך גופו ומקומו. | ||
לענין מיטה שהיו עליה מעות בבין השמשות, כתב ה'''משנה ברורה''' בשם ה''לבושי שרד''' שאסור לטלטלה אף לצורך גופו ומקומו, כיון שדין הבסיס כדין האיסור, וכשם שאת המעות אסור לטלטל אפילו לצורך גופן ומקומן דמוקצה מחמת גופו הם, כך גם דין המיטה. | |||
===כיס של מעות=== | ===כיס של מעות=== | ||