הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה בבית הכנסת"

הוסרו 1,054 בתים ,  09:46, 10 ביוני 2018
שורה 4: שורה 4:
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ברכות ו א)] מביאה דברי אבא בנימין, האומר שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, שנאמר (מלכים א ח כח): "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", כלומר - במקום רינה שם תהא תפילה. <BR/>מבאר '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ד"ה במקום רינה)] שבית הכנסת נקרא מקום רינה לפי ששם משבחים להשי"ת שירות ותשבחות בקול ערב.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ברכות ו א)] מביאה דברי אבא בנימין, האומר שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, שנאמר (מלכים א ח כח): "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", כלומר - במקום רינה שם תהא תפילה. <BR/>מבאר '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ד"ה במקום רינה)] שבית הכנסת נקרא מקום רינה לפי ששם משבחים להשי"ת שירות ותשבחות בקול ערב.


להלן ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=7b&format=pdf (ברכות ז ב - ח א)] מובא מעשה ששאל רב יצחק את רב נחמן מדוע לא הגיע לבית הכנסת באותו היום, והשיב לו שלא יכל מחמת תשישותו. אמר לו רב יצחק שעל כל פנים היה לו לאסוף עשרה ולהתפלל איתם, והשיב לו רב נחמן שטירחה היא לו. <BR/>אמר לו רב יצחק שאם כן היה לו לשלוח שליח שיודיע לו באיזו שעה הציבור מתפללים, ולהתפלל איתם באותה שעה, אף שאינו עמהם בבית הכנסת. וביסס דבריו על פי דברי ר' יוחנן בשם רשב"י על הפסוק: "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", שהשעה שבה הציבור מתפללים היא עת רצון, ולכן יש לכוון את התפילה לשעה זו.
להלן ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8&format=pdf (ברכות ח א)] מובאים דברי ר' יוחנן בשם רשב"י על הפסוק: "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", שהשעה שבה הציבור מתפללים היא עת רצון, ולכן גם אם מתפלל ביחידות, [[חיוב תפילה בציבור|יש לו לכוון את התפילה לשעה שהציבור מתפללים]].
 
<BR/>אמנם ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=13 (ד א)], אחר שהביא דברי אבא בנימין לגבי תפילה שאינה נשמעת אלא בבית הכנסת, הביא דברי ר' יוחנן בשם ר' יוסי בן זמרא, שאומר אותו דבר בדיוק, אלא שלומד זאת מן הפסוק "ואני תפילתי לך...", ואינו מזכיר כלל את הדין שצריך לכוון לשעה שבה הציבור מתפללים. וכן נראה שהיה הגירסה אצל בעל ה'''שאילתות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=35034&st=&pgnum=24 (לך לך ח)].
מגמרות אלו עולה, שגם המתפלל ביחיד מחמת אונס וכד', יש לו להתפלל בבית הכנסת.  
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (א ז) הביא דברי אבא בנימין, ולאחר מכן דברי ר' יוחנן<ref>בשם ר' יוסי ודלא כבגמרא לפנינו בשם רשב"י.</ref> שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת בשעה שהציבור מתפללין, משמע שעיקר העניין הוא דווקא בבית הכנסת.
<BR/>וכן שאם אי אפשר לו לבוא לבית הכנסת, עדיף שיאסוף עשרה להתפלל עמהם בביתו. ואם אין לו אפשרות כזו, יכוון להתפלל בשעה שבה הציבור מתפללים בבית הכנסת.
 
=== גירסת הרי"ף ===
ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=13 (ד א)], הביא תחילה את דברי אבא בנימין לגבי תפילה שאינה נשמעת אלא בבית הכנסת, ונלמד מהפסוק: "לשמוע אל הרנה...". ולאחר מכן הביא דברי ר' יוחנן בשם ר' יוסי בן זמרא, שאומר אותו דבר בדיוק, אלא שלומד זאת מן הפסוק "ואני תפילתי לך...".
<BR/>הרי"ף בעצם משמיט את כל הדו שיח בין רב יצחק לרב נחמן, ואת כל הדין שחידש שם שצריך לכוון תפילתו לשעה שהציבור מתפללים. וכן נראה שהיה הגירסה אצל בעל ה'''שאילתות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=35034&st=&pgnum=24 (לך לך ח)].
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (א ז) הביא דברי אבא בנימין, ולאחר מכן דברי ר' יוחנן<ref>בשם ר' יוסי ודלא כבגמרא לפנינו בשם רשב"י.</ref> שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת בשעה שהציבור מתפללין, משמע דווקא בבית הכנסת.


== לכוון השעה שהציבור מתפללין ==
== לכוון השעה שהציבור מתפללין ==