הבדלים בין גרסאות בדף "תענית אסתר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5 בתים ,  11:30, 26 בפברואר 2018
מ
שורה 32: שורה 32:


=== יום י"ג הוא יום ניקנור ===
=== יום י"ג הוא יום ניקנור ===
<BR/>ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף תענית ו ב ד"ה ולענין) הביא בשם ה'''רמב"ן''' לתרץ שיום י"ג באדר, לפי מגילת תענית הוא יום ניקנור, וכיון שהוא בטל ככל ימי מגילת תענית, ממילא בטל הוא לגמרי גם מדין יום שלפני פורים, שכיון שקדושת היום בטלה, אין ראוי שתשרה לו קדושה מדין יום שלפני. כן כתב לתרץ גם ה'''ראבי"ה''' (ב מגילה תקנ, תקנט), וכן תירצו ה'''תוספות''' שם בתירוץ שני.
ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף תענית ו ב ד"ה ולענין) הביא בשם ה'''רמב"ן''' לתרץ שיום י"ג באדר, לפי מגילת תענית הוא יום ניקנור, וכיון שהוא בטל ככל ימי מגילת תענית, ממילא בטל הוא לגמרי גם מדין יום שלפני פורים, שכיון שקדושת היום בטלה, אין ראוי שתשרה לו קדושה מדין יום שלפני. כן כתב לתרץ גם ה'''ראבי"ה''' (ב מגילה תקנ, תקנט), וכן תירצו ה'''תוספות''' שם בתירוץ שני.
<BR/>אמנם הר"ן דחה תירוץ זה, וגם דחה תירוץ בעה"מ, וכתב בשם '''הרב אברגלוני''' שאף שמדינא הלכה כר' יוחנן שלפניהם אסור, מ"מ כיון שבטלה מגילת תענית מוכח שדעת חכמים להקל בדבר, ואף שחנוכה ופורים לא בטלו, אנו אין לנו להחמיר אלא להקל ולפסוק כשמואל שהכריע כרשב"ג שלפניהם ולאחריהם מותר.
<BR/>אמנם הר"ן דחה תירוץ זה, וגם דחה תירוץ בעה"מ, וכתב בשם '''הרב אברגלוני''' שאף שמדינא הלכה כר' יוחנן שלפניהם אסור, מ"מ כיון שבטלה מגילת תענית מוכח שדעת חכמים להקל בדבר, ואף שחנוכה ופורים לא בטלו, אנו אין לנו להחמיר אלא להקל ולפסוק כשמואל שהכריע כרשב"ג שלפניהם ולאחריהם מותר.


תפריט ניווט